Ik volg het endometriose dieet. Ik zie het zelf eigenlijk niet meer als een dieet, maar als een gezondere leefstijl. Door de vele vormen van deze chronische ziekte gaat iedereen anders om met de precieze invulling van deze gezondere leefstijl. De één krijgt namelijk geen klachten van bepaalde ingrediënten en de ander juist weer wel. Dus het is belangrijk dat iedereen voor zichzelf bepaalt wat het beste werkt. Hieronder deel ik met jou hoe ik invulling geef aan deze gezonde leefstijl.

Het ‘endometriose dieet’
Als je net als ik endometriose hebt dan komt het er in grote lijnen op neer dat je de volgende ingrediënten beter geheel kunt vermijden: gluten, lactose, suiker, (rood) vlees. soja, cafeïne, alcohol en geen slechte vetten/oliën. Bakken mag alleen in kokosolie, omdat dit niet verbrandt in de pan (oxidatie) en er hierdoor geen ongezonde verbrandingsresten ontstaan die ontstekingen in het lichaam opwekken.

Wat nog meer vermijden?
Mijn diëtiste raadde mij aan om naast bovenstaande beperkingen ook bepaalde andere ingrediënten te vermijden en om bepaalde producten met mate te gebruiken. Dit komt neer op het vermijden van oestrogeen verhogende stoffen, smaakversterkers, zoetstoffen en pinda’s. Eigenlijk alles wat ontstekingen in het lichaam zou kunnen opwekken of de darmen kan prikkelen.

NIET

  • Geen gedroogd fruit (o.a. dadels, gedroogde en goji bessen)
  • Vetten/oliën: zonnebloemolie, roomboter, margarine, koolzaadolie, raapzaadolie, raapolie en druivenpitolie
  • Kikkererwten
  • Lijnzaad
  • Chiazaad
  • Zwarte thee
  • Geen enkele vorm van suiker of zoetstof o.a. honing, palmsuiker, kokosbloemsuiker, stevia, rijststroop, kokosbloesemsiroop
  • Gefermenteerde soja (tempeh)
  • Vetsin (E621)
  • Geen gebonden soep
  • Strepsels
  • Gula djawa
  • Alcohol
MET MATE

  • Fruit max. 2 stuks (niet drinken, maar eten)
  • Vetten/oliën: olijfolie, walnootolie, hazelnootolie, truffelolie, rijstolie (alleen koud)
  • Linzen en bonen (zijn koolhydraatbommen)
  • Edamame bonen
  • Groenten van onder de grond, zoals aardappels en cassave (veel koolhydraten)
  • 100% pure (raw) chocolade

De voordelen
Ik heb haar advies opgevolgd en ik merk dat het voor mij veel voordelen oplevert. Niet alleen mijn pijnklachten zijn verminderd, ik heb minder vaak een opgezette buik, mijn huid ziet er beter uit, ik heb meer energie, ik zit lekkerder in mijn vel, ik heb een gezond BMI en ik heb minder de neiging om te willen snaaien.

Uitproberen van ingrediënten
Natuurlijk hoef je niet al deze zaken voorgoed te verbannen uit je leven. Je kunt voor jezelf uitproberen wat wel en niet werkt. Ik heb de eerste 6 maanden al deze ingrediënten strikt geschrapt uit mijn voedingspatroon om goed te testen wat het effect van het dieet op mij was. Daarna heb ik af en toe weer bepaalde ingrediënten gegeten om te testen waar ik wel of niet op reageer. Ik kreeg helaas altijd direct klachten bij het eten van gluten, suikers, lactose en soja. Beperkte hoeveelheden geitenkaas lijk ik echter wel te verdragen. De minste klachten heb ik als ik mijzelf zo goed mogelijk aan het advies houd van de diëtiste.

Uitzonderingen maken
Als ik buiten de deur eet maak ik weleens een uitzondering meestal onvrijwillig. Er wordt bij restaurants tenslotte eigenlijk nooit kokosolie gebruikt om te bakken en van zaken als amandelmelk wordt zelden de ongezoete variant toegepast. Soms eet ik wel eens sushi met een gefrituurde garnaal (de dragonroll van Momoji) en heb ik erna wel buikpijn en een opgezette buik. Maar dit vind ik zo mega lekker dat ik de pijnklachten voor lief neem.

Vol vragen
Na het lezen van dit blog heb je waarschijnlijk nog steeds veel vragen, zoals:

  • Want wat is er wel mogelijk?
  • Hoe houd ik deze leefstijl vol?
  • Waar koop ik bepaalde producten?

Ik zat in het begin ook vol vragen, maar gelukkig heb ik ontdekt dat er nog zoveel mogelijkheden zijn om lekker te kunnen eten. Het is alleen een zoektocht die tijd en geld kost, creativiteit vraagt en discipline vereist. Ik kwam al snel tot de conclusie dat er weinig direct bruikbare informatie te vinden is, zeker als je net geconfronteerd bent met de diagnose en het voedingsadvies.

Positieve kant van deze gezonde leefstijl
Ik kan helaas niet alle moeilijkheden oplossen, maar wil wel jouw zoektocht wat verlichten en het volhouden van een gezondere leefstijl iets makkelijker maken. Wekelijks deel ik daarom nieuwe recepten en tips op mijn foodblog. Hiermee wil ik wil jou graag de positieve kant en de vele mogelijkheden van deze gezonde leefstijl laten zien en hopelijk geniet jij dan ook (weer) zo van eten als ik!

En heb je vragen, stel ze gerust! Ik denk graag met je mee. Je kunt onder iedere pagina een reactie achterlaten, maar je kunt mij ook mailen via info@janesflavours.nl.

~Senang met eten!~

Jane

Laat een reactie achter